Zdravé sladkosti skutočne existujú!

sladkosti

Bez sladkostí neexistuje žiadne detstvo. Musíme priznať že maškrty nás prevádzajú od narodenia až po obdobie vysokej staroby a hrať sa na farizejov, ktorí tvrdia, že im sladké nechutí, nemá zmysel. Omnoho praktickejšie, ako deťom zakazovať cukrovinky a sladkosti, je staviť na zdravé chuťovky a čo sa cukru týka, vybrať ten najmenej rizikový.

Cukríky, čokolády a desiata

Najčastejší zdroj sladkosti pre deti. V súčasnosti je trend do školy baliť deťom fľašu sladenej vody a nejaké tie keksíky. Dostáva do seba celý deň najmenej kvalitný rafinovaný cukor v dávkach, ktoré nedokáže spáliť ani hyperaktívny organizmus. V obchodoch nie je príliš veľký výber, najmä ak ani cereálie, ktoré vyzerajú najchutnejšie, obliate polevou, či čokoládou, nie sú tie pravé výživné sladkosti. Nehovoriac o lacných čokoládach, éčach v cukríkoch spôsobujúcich alergie, kožné problémy, hyperaktivitu a oslabovanie imunity. Paradoxné je, že v detskom svete hypermarketov často nájdeme to najnemožnejšie, čo sa ešte dá vtesnať do potravinového reťazca.

Zdravie chutí sladko

Nie všetko je stratené a nemusíte sa báť, že kvôli zdraviu budete musieť deťom pripraviť príkre detstvo. Užijú si dosť sladkého, ale trochu inak. Každé dieťa s radosťou siahne po chutnom a sladkom čerstvom ovocí. Alternatívou je aj nesírené, nesladené sušené ovocie, prírodné zeleninové a ovocné šťavy, nesladené cereálne tyčinky , najlepšie  pripravené doma, kde presne viete, čo dávate. Netreba sa báť ani kúska kvalitnej čokolády s vysokým obsahom kakaa. Vynikajúca počas leta je rozmixovaná dreň z čerstvého aj mrazeného ovocia. Sladké, zdravé, výživné. Také, aké by malo byť detstvo.

Pozor na umelé sladidlá

Cukor kazí zuby, je biely vrah a ešte by sme našli niekoľko hanlivých prívlastkov. Preto mnoho rodičov podľahne tendencii nahradiť sladké umelými sladidlami. Ide ale o čistú chémiu, nedodá telu energiu, ani živiny, deti do tretieho roku života by ich vôbec nemali brať do pusy. Otázne je preto, či by sme ich vôbec mali konzumovať v dospelosti.

Nie je cukor ako cukor

Aj v príprave sladkostí sa dá isť masovou a zdravou cestou. Rafinovaný cukor je pre deti najmenej vhodný. O niečo lepší je trstinový, ktorý má aj niekoľko zdraviu prospešných látok. Aj v našich končinách sa už udomácňuje melasa, ktorá vzniká pri spracovaní trstinového cukru a obsahuje železo, kyselinu listovú a vitamíny skupiny B. Podporuje obranyschopnosť organizmu, ale má to háčik, lekári ju neodporúčajú pre deti mladšie ako jeden rok. Navyše chuť je mierne špecifická, vaše dieťa ju nemusí mať rado. Veľmi obľúbený na sladenie je med. Predstavuje naozaj zdravú formu sladenia, ale treba skúšať opatrne, môže vyvolávať alergie a hodí sa až pre deti od troch rokov. Glukóza síce rýchlo dodáva energiu, ale je zdrojom prázdnych kalórii. Ak chcete, aby vám drobec priberal, tak iba v minimálnom množstve. Javorový sirup má tiež svoje miesto. Najmä ako multifunkčné sladidlo. Na palacinky, do jogurtov, cerálnych dobrôt. Poskytuje okrem energie aj cenné látky pre organizmus. O prehnanom sladení však vieme všetci svoje.

Komentáre

komentárov