Miniseriál: Obed. 2.časť – Kvalitný, ľahký, výživný a chutný obed?

Polievka na obed

Znie to ako utópia, ale opak je pravdou. Treba prekročiť hranice starých zvykov či chutí a poobzerať sa i po novších ľahko dostupných surovinách alebo spôsobe prípravy.

Polievky – áno/nie?

O polievkach sa už čo – to popísalo. Jedni hlásajú ich potrebu, iní zas, že je to zbytočný prísun kalórii. My sme názoru, že ak máte chuť na polievku, dajte si ju bez výčitiek svedomia, avšak typu polievky treba prispôsobiť druhé jedlo. Ak si totiž pripravíte či objednáte hustú krémovú dubákovú polievku, s ktorou si pochutnáte aj na pár kusoch pečiva a ešte vás čaká napr. plnené mäso s opekanými zemiakmi, verte, že z obedu nebudete odchádzať ladným rezkým krokom.

Preto platí, čím čírejšia, zeleninovejšia, redšia a teplejšia polievka, tým lepšie. Potom bude hlavný prísun energie založený na druhom jedle. Máte však doplnené tekutiny, teplú stravu, ktorá by mala byť v čase obeda samozrejmosť.

Ako je to s prílohami?

Máte chuť na zemiaky? Namiesto opekaných či dokonca vyprážaných si upečte zemiaky v šupke, teplé chutia naozaj skvelo – zachovajú si viac vitamínov i chuti pravého zemiaku bez gramu tuku alebo soli navyše. Milovníci cestovín nezúfajte, skúste ochutnať z rôznorodej celozrnnej ponuky, ktoré predávajú vo všetkých väčších supermarketoch. Uvidíte, že chuť celozrnných cestovín bude pre vás príjemné osvieženie.

Ako je na tom ryža? Vzhľadom na to, že biela ryža má glykemický index na úrovni bieleho cukru, možno ju považovať (ak nie sme vrcholoví športovci) za biologicky nehodnotnú surovinu, ktorá zvyšuje riziko obezity, cukrovky, aterosklerózy a niektorých druhov rakoviny (napr. pankreas, hrubé črevo). Ryža je ako príloha veľmi vďačná, no ešte vďačnejšia je naturálna ryža. V minulosti predstavovala jedlo chudobných, ktorí si nemohli dovoliť ryžu bielu – lúpanú. Bohatí páni však zaplatili daň za pôžitok z bielej ryže a to v podobe ochorenia beri-beri, čo je letálny deficit vitamínu B1 – tiamínu. Totiž v šupke naturálnej ryže nájdete doslova celý B-komplex, ktorý si mnohí z nás za drahé peniaze kupujú ako výživový doplnok. Ryža natural alebo hnedá ryža v sebe obsahuje neskutočne množstvo vlákniny, vitamínu E, niacínu, kyseliny listovej, kália a horčíka. Horčík je rovnako často vyhľadávaný ako výživový doplnok. Farmaceutické firmy vás ale lákajú na tabletky, v ktorých okrem magnézia nájdete napr. aj zinok či vápnik. Treba ale poznať jeden fakt. Akonáhle je spolu s horčíkom v jednej tablete napr. vápnik, ten obsadí všetky transportéry pri vstrebávaní a na magnézium nezvýši žiaden. Čiže vstrebateľnosť magnézia je prakticky nulová. Práve toto je krásny príklad toho nájsť tajomstvo výživy v ozajstnej strave a nie v lekárni.

Výbornou prílohou je aj zelenina uvarená nad parou – cuketa, mrkva, tekvica, červená repa, karfiol, brokolica a strukoviny – to sú príklady zeleniny, ktorá vás rovnako dobre zasýti ako sacharidové prílohy, avšak nezaťažia vaše orgány a vy sa budete cítiť sýti i plní energie. Čerstvá zelenina je ďalší variant, ktorý je nezastupiteľný na jar či v lete, kedy si vieme zabezpečiť naozajstnú čerstvosť plodov.

A ako hlavný chod…

Ako mäso sa odporúčajú ľahké druhy – kuracie, teľacie ,zajačie, jahňacie, chudá hovädzina a samozrejme všetky druhy rýb. Ryby sladkovodné a morské treba vystriedať, pretože každý druh má osobité jedinečné zloženie. Vyhýbať sa červeným druhom mäsa a preferovať iba biele nie je najlepšia cesta. Ak si nechcete privodiť anémiu z nedostatku železa, dajte si občas steak alebo inú formu mäsa, ktoré obsahuje železo v čo najlepšej vstrebateľnej forme.

Varené vajíčka sú dobrá voľba nielen v čase uplynulých veľkonočných sviatkov, ale aj počas všedných dní. Obsahujú kvalitné bielkoviny a tuky.

Syry sú síce spravidla plné soli, ale obsahujú napríklad bielkoviny a dôležitý vápnik. Pozor, nie tavené syry, tie síce ukrývajú kalcium, ale tavená forma ho transformuje na absolútne nevstrebateľnú formu. Mozzarela, parmezán, ovčí či kozí syr vám neuškodia a určite pohladia chuťové poháriky. O syroch sme na našej stránke písali TU.

Obed by mal byť teplý

Obed by mal byť určite v teplej forme, nielen v zime, kedy sa potrebujeme zahriať, ale i v letnom období. Už naše staré mamy nám hovorievali o pozitívach tepla obedu, a nemýlili sa. Nebojte sa! Pokúste sa vytvoriť si vlastné kombinácie, ktoré vám budú hladiť nielen chuťové poháriky, ale i zdravie. O tom ako je možné sa zdravo stravovať v reštaurácii, si napíšeme v poslednom dieli minseriálu “Obed“.

Komentáre

komentárov

5 Responses

  1. Daniela hovorí:

    … a ako je to s ryžou paraboiled,je to zdravšia alternatíva od bielej,alebo je na jej úrovni?

  2. Eva hovorí:

    Parboild ryža je stále iba lúpanou ryžou, čiže je ochudobnená o všetky látky, vitamíny a vlákninu, ktoré obsahuje ryža natural vo svojej šupke.

  3. Ema hovorí:

    Prosim Vas odkial mate informaciu ze vapnik a horcik nie je dobre prijmat spolu? celkom rada by som si o tom precitala lebo vsade je skor zaplava informacii, ze je vhodne ich prijmat spolu a podporuju navzajom svoje vstrebavanie. Ale je pravda ze na internete sa clovek docita vselico :) tak rada sa nechem poucit.

    • Martin Kováč hovorí:

      Ono je toho plný internet, Vstrebávanie horčíka výrazne ovplyvňuje príjem vápnika. Napríklad po užití magnéziovej tablety by sa nemali nejaký časť konzumovať mliečne výrobky. Nájdete to aj v príbalových letákoch napríklad TU. Správny pomer príjmu aby sa látky neovplyvňovali pri vstrebávaní by mal byť 2 Vápnika:1 Horčíka. Ale kto si to reálne zmeria?

      • Ema hovorí:

        Dakujem za rychlu odpoved. Realne asi spravny pomer nikto nezmeria, ale to mi skor pride ako problem ked sa ho clovek pokusa zratat v strave. Predpokladam ze vo vyzivovych doplnkoch (aspon niektorych) je prave tento pomer. Tym netvrdim, ze to je podla mna vhodnejsi sposob ako ich do tela dostat. Pozrela som na to aj v knihe (zdravi a potravni doplnky, Petr Fort) a autor nezaujal jasne stanovisko len uvadza ze paradoxne zdroje tvrdia to i ono :) a spomina aj dany pomer.